Всего в игре 14 рас, каждая обладает уникальными свойствами и возможностями в постройке задний и войск. 5 рас доступны для выбора только со специальностью Myrran. Выбор расы оказывает огромное влияние на стратегию игры. Какие то расы дают возможность быстрого развития и легкого начала игры, какие то долго развиваются, но затем дают существенное преимущество к завершению. В игре наблюдается явный дисбаланс в расе High Man (Люди) из-за возможности постройки почти всех зданий и войск Paladins с иммунитетом от магии, что заметно по таблице в зале славы.
Раса | Прирост население | Бонусы расы и характеристики стандартных подразделений | Специальные войска | Здания не доступные для строительства |
Barbarian | +20 | Cavalry, spearmen and swordsmen cost 150% of normal; +1 resistance bonus; Cavalry, spearmen and swordsmen carry axes and spears for a thrown attack strength of 1 | Beserkers Warships |
Animist’s Guild Cathedral University |
Beastmen | Bowmen, settlers, spearmen and halberdiers cost double; Engineers, magicians and priests cost 150% normal; +1 hit points; +1 resistance bonus; +1 melee strength bonus. За каждые 2000 населения в городе увеличивается производство маны на 1 ед. | Centaurs Manticores Minotaurs |
Fantastic Stable Shipyard War College |
|
Dark Elves | -20 | Cost 250% normal except for priests who cost double; +3 resistance bonus; Priests have a strength 6 magic attack; Cavalry, halberdiers, spearmen and swordsmen have a ranged magic attack of strength 1 with 4 shots; За 1000 населения 1 ед. маны. | Nightblades Nightmares Warlocks |
Cathedral |
Draconians | -10 | Cost 250% of normal except for bowmen, magicians and shamans who cost 50% more than normal and catapults that cost normal amount; +1 Defense bonus; +2 Resistance Flying (except settlers); Fiery Breath attack of strength 1 for all units without a normal ranged attack; За каждые 2000 населения 1 ед. маны. | Air Ships Doom Drakes |
Animist’s Guild Miner’s Guild |
Dwarves | -20 | Cost 250% of normal amount except for engineers and triremes; 3 hit points; Double bonuses from special mines; Produce 50% more than normal; Mountaineer; +4 resistance bonus Engineers build at twice normal speed; На 100% больше сбор налогов и 100% бонус при разработке приисков; Рабочие производят 3 ед. продукции. | Golems Hammerhands Steam Cannons |
Parthenon Shipyard Stable University |
Gnolls | -10 | Cost 50% more; +2 melee strength bonus; Halberdiers negate First Strike | Wolf Riders | Animist’s Guild Library Parthenon |
Halflings | -1 attack strength penalty (minimum of 1); +1 defense bonus; Lucky; +2 resistance bonus; Swordsmen units have 8 figures; Фермеры производят 3 единицы еды. | Slingers | Armorer’s Guild Stable University |
|
High Elves | -20 | Cost 50% more except for catapults, galleys and triremes; +1 bonus to hit; Forester; +2 resistance bonus; За каждые 2000 населения 1 ед. маны. | Elven Lords Longbowmen Pegasi |
Parthenon |
High Men | Paladins Pikemen Warships |
Fantastic Stable | ||
Klackons | -20 | Cost double normal amount; Produce 50% more than normal; +1 resistance bonus; Halberdiers, spearmen, and swordsmen have +2 defense bonus; If wizard’s fortress is klackon city, reduces unrest by 2; Рабочие производят 3 ед.продукции. | Stag Beetles | Sage’s Guild Shipyard Temple |
Lizardmen | +10 | Cost double normal amount (except standard units); Swimming; +1 defense bonus; 2 hit points | Dragon Turtles | Animist’s Guild Armorer’s Guild Miner’s Guild Parthenon Sage’s Guild Sawmill Ship Wright’s Guild |
Nomads | -10 | +50% бонус к золоту за дороги | Griffins Horsebowmen Pikemen Rangers |
Maritime Guild Wizard’s Guild |
Orcs | Wyvern Riders | |||
Trolls | -20 | Cost triple normal amount Regeneration; 4 hit points; +2 melee strength bonus; +3 resistance bonus; Halberdiers negate First Strike; Have 4 figures per unit | War Trolls War Mammoths |
Fantastic Stable Miner’s Guild Sage’s Guild Shipyard University |