Расы

Всего в игре 14 рас, каждая обладает уникальными свойствами и возможностями в постройке задний и войск. 5 рас доступны для выбора только со специальностью Myrran. Выбор расы оказывает огромное влияние на стратегию игры. Какие то расы дают возможность быстрого развития и легкого начала игры, какие то долго развиваются, но затем дают существенное преимущество к завершению. В игре наблюдается явный дисбаланс в расе High Man (Люди) из-за возможности постройки почти всех зданий и войск Paladins с иммунитетом от магии, что заметно по таблице в зале славы.

 

Раса Прирост население Бонусы расы и характеристики стандартных подразделений Специальные войска Здания не доступные для строительства
Barbarian +20 Cavalry, spearmen and swordsmen cost 150% of normal; +1 resistance bonus; Cavalry, spearmen and swordsmen carry axes and spears for a thrown attack strength of 1 Beserkers
Warships
Animist’s Guild
Cathedral
University
Beastmen   Bowmen, settlers, spearmen and halberdiers cost double; Engineers, magicians and priests cost 150% normal; +1 hit points; +1 resistance bonus; +1 melee strength bonus. За каждые 2000 населения в городе увеличивается производство маны на 1 ед. Centaurs
Manticores
Minotaurs
Fantastic Stable
Shipyard
War College
Dark Elves -20 Cost 250% normal except for priests who cost double; +3 resistance bonus; Priests have a strength 6 magic attack; Cavalry, halberdiers, spearmen and swordsmen have a ranged magic attack of strength 1 with 4 shots; За 1000 населения 1 ед. маны. Nightblades
Nightmares
Warlocks
Cathedral
Draconians -10 Cost 250% of normal except for bowmen, magicians and shamans who cost 50% more than normal and catapults that cost normal amount; +1 Defense bonus; +2 Resistance Flying (except settlers); Fiery Breath attack of strength 1 for all units without a normal ranged attack; За каждые 2000 населения 1 ед. маны. Air Ships
Doom Drakes
Animist’s Guild
Miner’s Guild
Dwarves -20 Cost 250% of normal amount except for engineers and triremes; 3 hit points; Double bonuses from special mines; Produce 50% more than normal; Mountaineer; +4 resistance bonus Engineers build at twice normal speed; На 100% больше сбор налогов и 100% бонус при разработке приисков; Рабочие производят 3 ед. продукции. Golems
Hammerhands
Steam Cannons
Parthenon
Shipyard
Stable
University
Gnolls -10 Cost 50% more; +2 melee strength bonus; Halberdiers negate First Strike Wolf Riders Animist’s Guild
Library
Parthenon
Halflings   -1 attack strength penalty (minimum of 1); +1 defense bonus; Lucky; +2 resistance bonus; Swordsmen units have 8 figures; Фермеры производят 3 единицы еды. Slingers Armorer’s Guild
Stable
University
High Elves -20 Cost 50% more except for catapults, galleys and triremes; +1 bonus to hit; Forester; +2 resistance bonus; За каждые 2000 населения 1 ед. маны. Elven Lords
Longbowmen
Pegasi
Parthenon
High Men     Paladins
Pikemen
Warships
Fantastic Stable
Klackons -20 Cost double normal amount; Produce 50% more than normal; +1 resistance bonus; Halberdiers, spearmen, and swordsmen have +2 defense bonus; If wizard’s fortress is klackon city, reduces unrest by 2; Рабочие производят 3 ед.продукции. Stag Beetles Sage’s Guild
Shipyard
Temple
Lizardmen +10 Cost double normal amount (except standard units); Swimming; +1 defense bonus; 2 hit points Dragon Turtles Animist’s Guild
Armorer’s Guild
Miner’s Guild
Parthenon
Sage’s Guild
Sawmill
Ship Wright’s Guild
Nomads -10 +50% бонус к золоту за дороги Griffins
Horsebowmen
Pikemen
Rangers
Maritime Guild
Wizard’s Guild
Orcs     Wyvern Riders  
Trolls -20 Cost triple normal amount Regeneration; 4 hit points; +2 melee strength bonus; +3 resistance bonus; Halberdiers negate First Strike; Have 4 figures per unit War Trolls

War Mammoths
Fantastic Stable
Miner’s Guild
Sage’s Guild
Shipyard
University