Специальные способности

Очень сильно влияют на юнит, как в бою, так и на стратегической карте. Частично способности представлены заклинаниями: Magic Immunity одноименным заклинанием, Illusion Immunity дублируется в игре заклинанием True Sign, Missile Immunity заклинанием Guardian Wind и т.д.

Изобр. Название Только герои Основано на уровне Описание
Agility Да Да Увеличивает защиту героя (щиты) на единицу, за каждый уровень героя.
Arcane Power Да Да Увеличивает дистанционную магическую атаку героя на единицу, за каждый уровень героя.
Armor-Piercing Нет Нет Делить пополам защиту (щиты) защищающегося (с округлением вниз).
Arms Master Да Да Увеличивает опыт всех стандартных войск в группе с героем (+2 очка опыта за каждый уровень героя).
Blade Master Да Да Дает +1 to Hit за каждые 2 уровня героя.
Bonus to Hit Нет Да Увеличивает шанс поразить цель на 10% за единицу бонуса.
Cause Fear Нет Нет В рукопашном бою, противник может быть настолько парализован страхом, что не будет атаковать. Вероятность этого события зависит от сопротивления (кресты) противника.
Chaos Да Нет Магия артефактов. Владелец оружия атакует с половинной атакой, но эта атака игнорирует броню противника. То есть урон наносится без бросков кубиков - автоматически.
Charmed Да Нет Все проверки сопротивления (крестов) ниже 10 автоматически успешны.
Cold Immunity Нет Нет Юнит не чувствителен к атакам холодом: Ice Bolt, Ice Storm.
Constitution Да Да Увеличивает количество жизней (сердечек) на еденицу за уровень героя.
Construction Нет Нет Можно строить дороги.
Creates Outposts Нет Нет Можно строить города.
Create Undead Нет Нет Позволяет создавать новую нежить, когда противник уничтожен в бою. Если у убитого подразделения больше половины жизней (сердечек) было уничтожено подразделением с способностью Create Undead, то после окончания битвы они восстанут из мертвых и передут под контроль бывших врагов. Новая нежить имеет те же способности, которые они имели до этого, но их больше нельзя вылечить (исключение Регенерация). Нежить не может быть создана, если в стеке уже есть 9 юнитов. Помните, что вновь созданная нежить автоматически становится существом смерти.
Creature Summoning Нет Нет Позволяет призывать во время боя демонов. Вызванные демоны появляются в случайном месте и после окончания боя исчезают.
Death Gaze Нет Да До вступления в рукопашную схватку (наступление или оборона), каждый противник расположенный рядом должен сопротивляться либо умереть. Юнит погибший от Death Gaze не контратакует.
Death Immunity Нет Нет Иммунитет к магии и атакам смерти.
Death Touch Да* Нет Магия артефактов. Сразу после рукопашной схватки (наступательной или оборонительной), одна фигура противника для каждого существа с Death Touch должна сопротивляться или умереть. Модификатор сопротивления -3.
Destruction Да* Нет Магия артефактов. Противник должен сопротивляться или быть уничтоженным.
Doom Gaze Нет Да Before engaging in melee combat (offensive or defensive), an enemy unit automatically takes damage equal to the strength of the gaze, with no defense possible. If opponents are slain by the gaze, they have no opportunity to counterattack.
Fire Breath Нет Да До начала рукопашного боя, противник должен выдержать Огненное Дыхание. Противник, уничтоженный Огненным дыханием, не может контратаковать. Огненное дыхание используется только при атаке.
Fire Immunity Нет Нет Иммунитет от Firе Breath, Fire Elemental, магической атаке Efreet-ов, Immolation, Fire Bolt, Flame Blade, Fireball, Wall of Fire, Metal Fires, Fire Storm и Meteor Storms.
First Strike Нет Нет When attacking, unit deals damage before melee attacks, but after gaze attacks.
Forester Нет Нет В лесу, стоимость передвижения равно 1 за квадрат для всех юнитов в стеке.
Healer Нет Нет Heal 20% of damage sustained in combat (per game turn) for all units stacked with healer. This healing is in addition to the normal healing that occurs after damage. Does not heal dead or creatures of death units.
Holy Bonus Нет Нет Increases attack strength (swords), defense (shields) and resistance (crosses) of all friendly units in combat by bonus level of holy bonus; only the best Holy Bonus applies at any one time.
Illusion Immunity Нет Нет Negates Illusory bonus of Illusory Attacks; Unit is unaffected by Illusory spells: mind fires, vertigo, word of command; Unit can see Invisible enemies.
Illusion Нет Нет Атакующий игнорирует броню противника. (щиты).
Immolation Нет Нет Every opponent engaged in melee combat is subjected to a strength four fire attack; this occurs at the same time and in addition to melee combat. Проверялось много раз в бою - не работает.
Invisibility Нет Нет Opponent suffers a penalty of one on his chance to hit (i.e., has a -10% chance to hit); Immune to ranged attacks unless attacker is in an adjacent square.
Large Shields Нет Нет Добавляет +2 к защите (щитам) от всех дистанционных атак (включая метательные, магические, каменные). Так же добавляет +2 к защите от дыхательных атак.
Leadership Да Да Increases melee attack strength by one per two experience levels of the hero to all normal units on the battlefield; note that Undead, Black Channeled or Chaos Channeled units which were once normal do not get this bonus. Only the highest Leadership bonus applies.
Legendary Да Да The hero adds one point to the wizard’s fame for every three experience levels he or she has. Increases frequency and strength of mercenaries approaching the wizard, while decreasing their hiring costs.
Life-stealing Нет Нет Replaces the standard melee attack with a resistance check. The opponent (defender) must make a resistance check for each point of the attacker’s melee strength (swords). For each failed check, the opponent loses one hit (heart). For every two failed checks, the attacker gains one hit. If the opponent is killed and more than half of his total hit points are stolen in this way, the unit becomes undead (the same rules as those for the Create Undead special ability apply).
Lightning Breath Нет Да Before entering melee combat, the attacker breathes an Armor-Piercing Lightning blast at the opponent (see Armor-Piercing special ability). Units slain by Lightning Breath may not counterattack. The strengths of specific lightning attacks are indicated in Table J: Summoned Creatures in the Appendix.
Long Range Нет Нет Long range missile attacks are not penalized by more than one (see Ranged Attacks).
Luck Нет Нет Прибавляет +1 to Hit, +10% к шансу защиты, +10% к сопротивлению.
Magic Immunity Нет Нет Gives the target unit +50 resistance to magic attacks.
Meld With Nodes Нет Нет Allows magic and guardian spirits to merge with magic nodes so they can channel the node’s magic power to your wizard
Might Да Да Увеличивает атаку героя (мечи) на единицу, за каждый уровень героя.
Missiles Immunity Нет Нет Unit unaffected by all missile attacks (bows), slings and javelins (but not rocks).
Mountaineer Нет Нет In mountains and hills, only pay one movement point per square for all stacked units.
Negate First Strike Нет Нет Nullifies attacker’s First Strike special ability, but has no effect on breath, thrown or gaze attacks.
Noble Да Нет Каждый ход герой добавляет в казну 10 монет.
Non-Corporeal Нет Нет All overland movement is one movement point per square. Non-Corporeal creatures can pass through walls and have Stoning and Weapon Immunity.
Pathfinding Нет Нет For any overland map square, get one movement point per square for all stacked units.
Plane Shift Нет Нет Unit can move between planes (Arcanus and Myrror) at will.
Poison Нет Нет Defender must resist for each strength unit of the poison attack or suffer one damage per failure. Poison attacks are in addition to melee attacks.
Poison Immunity Нет Нет Unit unaffected by Poison Attacks.
Power Drain Да* Нет SPELL-SPECIFIC ARTIFACT ENCHANTMENTS. Enemy caster unit resist or loses 2-20 mp.
Prayer Master Да Да Increases all resistance rolls for all units on the battlefield by one (10%) per experience level. Only the best Prayer Master or Resistance to All applies.
Purification Нет Нет Ability to remove (clean) corruption from a square. Purification requires four turns.
Quiver Нет Нет The total number of ranged attacks remaining to the unit for the current battle. All ammunition is replaced after each battle. The quiver shows the number of shots (arrows) left for that particular battle.
Regeneration Нет Нет Если подразделение было уничтожено во время боя, но бой был выигран, оно возродиться с полным здоровьем. Во время боя здоровье восстанавливается (+1 сердечко за ход). Подразделение не может возродиться, если оно было уничтожено заклинаниями: Cracks call, disintegrate, banish, death wish, holy word, dispel evil, great unsummoning.
Resistance To All Нет Нет Increases resistance (crosses) of all friendly units in combat by the bonus level of the ability. Only the best Prayer Master or Resistance to All bonus applies.
Sage Да Да Увеличивает очки изучения волшебника на 3 за каждый уровень героя.
Scouting Нет Нет Increases the range a unit can see overland by the ability’s level. Flying units normally have a scouting level of two, others have a level of one.
Spell Caster Нет Да Юнит может колдовать в бою без использования маны волшебника. Если герой стоит в городе с башней, его casting skill прибавляется к casting skill волшебника деленное на 2. При повышении уровня герою прибавляется то количество casting skill, которое у него было на уровне Hero.
Stoning Gaze Нет Да? Before engaging in melee combat (either offensively or defensively) the adjacent opponent figures must resist or be turned to stone. Figures petrified before combat begins may not counterattack.
Stoning Immunity Нет Нет Unit is unaffected by petrification: Stoning Gaze, Stoning Touch and Petrify.
Stoning Touch Да* Нет Makes one enemy unit resist or be turned to stone (per creature with Stoning Touch) in addition to other melee attacks. While touch attacks occur during melee combat, their effects are delayed until after melee combat is finished, so petrified units may counterattack.
Teleporting Нет Нет Unit can move to any free square on the combat map for a cost of one (in manual two) movement points.
Thrown Нет Да Thrown weapons are used before entering a melee attack and are effective against flying units in neighboring squares. Note that thrown attacks are in addition to normal melee attacks. Opponents slain by Thrown Weapons may not counterattack.
Undead Creature Нет Нет Creatures that are Undead cannot heal by any means. While they gain the benefits of death magic creatures (i.e., Immunity to Cold, Poison and Death Magic), they are also susceptible to spells that target such creatures.
Wall Crusher Нет Нет Ability to destroy a section of stone wall 50% of the time if unit is adjacent to the target wall section. This probability falls to 25% if the target wall section is attacked at range. Units with this ability melee attack adjacent enemy units across wall sections that they destroy that turn. When conducting ranged attacks, wall crushers also attack an enemy unit that is in the targeted wall square. If the wall is not crushed, the defenders receive the wall’s full benefit against the attack. If the wall crumbles, they don’t. Самый бесполезный "перк" в игре.
Warped Creature Нет Нет Warped creatures have been either positively changed by Chaos Channels or negatively altered by Warp Creature. Warped creatures are susceptible to all magic that affects chaos magic creatures.
Weapon Immunity Нет Нет Unit nearly unaffected by attacks from normal units that do not have mithril, adamantium, blessed or flaming weapons; unit’s defense (shields) increases to 10 (if not already at or above 10); this ability has no effect on attacks from fantastic creatures.
Web Нет Нет Ловушка для противника. Спасение из паутины - нанести ей урон (рукопашный урон - 12 повреждений). Существа попавшие в паутину не могут летать до конца боя. Пауки могут бросать паутину только один раз за бой. Бестелесных существ нельзя опутать паутиной.
Wind Walking Нет Нет Позволяет всем юнитам в стеке летать по стратегической карте. Но не в бою!